Workshops

Workshops & Inspiratiesessies

De trainingen zullen worden verzorgd door Rody Vonk (Eigenaar Friskijkers: Innovatie & Strategie Bureau), Michelle van Toor (Ondernemer en programmamanager HUBspot: Centrum voor Innovatie & Ondernemerschap) en Eldridge Labinjo

Stuk voor stuk toppers die ervaring hebben als ondernemer, energie voor tien hebben en weten hoe je van probleem naar oplossing naar succes kan gaan! Zij delen dit weekend hun ervaring, helpen jou door de momenten van chaos heen en zorgen ervoor dat je in slechts 48 uur op dat podium staat mét een goede pitch!

Bovendien voeren we dit weekend uit in samenwerking met het internationaal bekende programma The Startup Experience. Door de structuur van The Startup Experience, de ervaring van de trainers en de expertise en faciliteiten van HUBspot te combineren zorgen we ervoor dat jij een in één weekend de basis van ondernemerschap leert én samen met je team een relevant en vernieuwend idee pitcht.

En wie weet, misschien raak je wel zo geïnspireerd dat je verder wilt met jouw idee. Dat kan dan ook nog, want twee weken later begint de Startup Academy bij HUBspot!

Ontwikkeld in Silicon Valley

De Startup Experience is ontwikkeld in samenwerking met docenten van vooraanstaande universiteiten en ervaren ondernemers uit Silicon Valley en wordt met succes gegeven in meer dan 20 landen wereldwijd. Al ruim 4.000 mensen deden mee.

Programma: 5 stappen

Tijdens de Startup Experience doorloop je de volgende 5 stappen. Lees hieronder verder.

 

Stap 1: Define

 

 

 

Probleemdefinitie

Met je team benoem je problemen binnen het centrale thema. Vervolgens kies je als team het probleem dat je wilt gaan oplossen.

Doelgroep benoemen

Na het benoemen van doelgroepen die te maken hebben met het gedefinieerde probleem kies je als team een specifieke doelgroep op wie je je gaat richten.

Stap 2: Create

Presentatie trends en inspiratie

Presentatie over actuele (technologische) trends. Deze trends en bijbehorende voorbeelden inspireren de teams bij het ontwikkelen van ideeën die als basis dienen voor de oplossing van het gedefinieerde probleem.

Idee-ontwikkeling

Na een toelichting op diverse brainstormtechnieken ga je met je team aan de slag om zoveel mogelijk ideeën te genereren als basis voor de oplossing van je probleem.

Ideeën ordenen en selecteren

Met behulp van diverse ordeningstechnieken categoriseer je alle bedachte ideeën. Je creëert zo overzicht en krijgt inzicht in overlappende en aanvullende ideeën. Je kiest met je team het beste idee (of combinatie van ideeën). Aan de hand van het Business Model Canvas bekijk je welke waarde je met het idee biedt aan je doelgroep.

Stap 3: Validate

Valideren

Om te ontdekken of het idee van jou en je team aanslaat bij de beoogde doelgroep ga je customer interviews houden: je zoekt (of belt) mensen uit de doelgroep op en aan de hand van een gestructureerd vragenlijstje ontdek je of je daadwerkelijk een oplossing in handen hebt voor een bestaand probleem

Stap 4: Build

Business Model Innovation

Aan de hand van diverse voorbeelden van nieuwe businessmodellen bepaal je met je team welk model het beste past bij het gekozen idee. Vervolgens maak je globale calculaties van te verwachten resultaten. Ook werk je aan een prototype van je idee zodat je het kunt pitchen.

Stap 5: Pitch

Pitchen: hoe doe je dat?

Uitleg over do’s en don’ts als je een idee gaat pitchen, gaat presenteren. Waar moet je op letten bij je presentatie? Hoe sta je voor de groep? Welke ingrediënten moeten er in je verhaal zitten? Vervolgens ga je je pitch voorbereiden.

Pitchen voor een jury

Met je team krijg je een paar minuten om een deskundige jury te overtuigen van de kracht van je idee. De jury geeft korte feedback en bepaalt na kort beraad welk idee het beste is en wint!